Tuesday, April 24, 2007

Så var jeg her...

Ankom Cambridge i går ettermiddag (halv seks, lokal tid), etter å ha sittet på tog i en time (som egentlig skulle tatt 30 min). En 10-minutters taxitur senere befant jeg meg hos Carlton Lodge, og her er det greit nok. Gikk ut før sola gikk ned, sånn at jeg kunne finne der hvor jeg skulle jobbe. Er bare 10 min herfra, men i morgen flytter jeg dessverre inn i leiligheten som bedriften eier. Sikkert greit med større plass, men jeg vet ikke om det er nett der (skal begynne med hjemmeeksamen på fredag!), i tillegg er det langt vekke. Han som bor der til i morgen sier at det tar ham 30 min å gå, og han går fort! I tillegg går han hver dag, og er vant til turen. Men, men, får se hva det blir til. Vet virkelig ikke hvor ofte jeg skal jobbe. Var snakk om 2-3 dager i uken, men den eneste norske oversetteren de har slutter i morgen, og da er jeg on my own...HJELP!

Anyway, ankom jobben kl. ni, og ble møtt av en veldig hyggelig danske, pluss de andre skandinaviske (2 finner og en svenske), i tillegg til at jeg så vidt hilste på et par prosjektledere. Siden hun norske slutter i morge, var det veldig viktig at jeg kom så godt inn i arbeidsmetodene som mulig, så jeg begynte å jobbe med en gang, i steden for å få en nærmere innføring i andre ting. Det meste jeg oversatte hadde allerede et minne (altså at lignende tekster var oversatt fra før, og det var bare å overføre det inn i den nye teksten). Klokken halv tolv dukket det opp en melding på skjermen min: sandwichman. Da kom nemlig en stor bil med masse frukt og baguetter og sånt, og så kunne alle i hele bygget kjøpe seg lunsj :) Det er forresten et fem-etasjes bygg med flere bedrifter i. Jobbet til vel fem, og så bare MÅTTE jeg gå inn til handelsområdet, for jeg har hatt lyst på Starbucks Mocca Frappucino i nesten ett år, siden jeg dro fra USA! De hadde egentlig stengt, men siden døra ikke var låst, fikk jeg kjøpe :) Den var litt sånn slutte-på-dagen-kvalitet, men med det samme jeg tok en slurk, spilte det ingen rolle. SÅ deilig :D

Etterpå gikk jeg innom Marks & Spencer Good Foods, som har matvarer av veldig høy kvalitet (og pris - Meny er stort sett den beste plassen å handle god mat i god kvalitet i Norge...forestill dere at Meny er Rema 1000 og M & S er Meny...). Etterpå spurte jeg en eldre dame om veien tilbake, og hun forklarte og pekte. Etterpå stoppet to sikkerhetsvakter meg (de hadde stått rett ved siden av), og spurte hvor jeg skulle. Sa hvilken vei jeg skulle til, og da sa de at hun hadde vist meg feil retning. På vei tilbake gikk jeg innom en pub/asiatisk restaurant (merkelig kombinasjon) og bestilte meg noe mat. Etter at jeg hadde sagt jeg skulle ha den og den retten, fulgte en litt morsom/pinlig samtale:

Kinesisk innehaver (KI): wraas?
Silje (S): what?
KI: wraas?
S: uhm...
KI: you eat? chicken?
S: yes :)
KI: wraas?
S: I don't...
KI: *finner frem menyen* wraas?
S: Oh, rice!? Yeah, thanks ;)

Mate var forøvrig veldig god, og ble servert i løpet av noen få minutter. Ble mett, men det var tross alt asiatisk, så nå er jeg sulten igjen ;)

Måtte gå gjennom en park og over en elv, så jeg fikk sett en del av naturen her. Det er så flott og fint, og været er mildt, så jeg har ingenting å klage på.

Så det var min dag. Er det noe, er det bare til å maile meg.

P.S. IKKE SEND MASSE SMS!!! Sjekket nettopp prisene, og som vanlig koster det masse å ha norsk mobil i England: 2,50,- for å motta sms, 3,99,- for å sende, 6,50,- til 9,- for å ringe, 3,49,- (om jeg ikke husker feil) for å motta samtaler. Så send meg masse mail, da blir jeg glad :)

P.P.S. Skulle ta med overføringsledningen til mobilen sånn at jeg kunne overføre masse bilder, men tok med meg overføringskabelen til dagitalkameraet i steden for. Jeg har det med, men har svært lite batteri (og ingen lader), så jeg kommer ikke til å overføre noen bilder før jeg kommer hjem.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home