Thursday, April 26, 2007

Så var enda en dag over (snart, i alle fall)

Må bare først si noe jeg kom på som skjedde første dagen på jobb: etter å ha sittet ved siden av hun norske i en time eller to, snur hun seg plutselig mot meg og sier: NÅ vet jeg hvor jeg har sett deg før, du satt ved siden av meg på flyet i går! Liten verden :) La bare ikke merke til henne, for hun satt på andre siden av midtgangen, og jeg var helt i koma etter nesten ingen søvn den natta.

Så, hva har jeg gjort i dag? Vel, det var første dag som den eneste norske oversetteren, men jeg har han danske som jeg kan plage hele tiden (selv om han er ganske travel mesteparten av tiden, tar han seg tid til å hjelpe og forklare, og spør nå og da om hvordan det går. Hyggelig fyr!). Ble ganske mye å gjøre, siden jeg trenger lengre tid enn de faste. Det finnes såkalte style guides for hvert språk, og den norske er 63 sider med hvordan ting skal gjøres og ikke gjøres. Tar så klart tid å sjekke med den ofte, i tillegg til at jeg hele tiden må sjekke hvordan de pleier å formulere den og den typen setning.

Tok meg ikke noe særlig pause, likevel ble jeg sittende å jobbe i over 9 timer i dag! Satt og jobbet med et prosjekt da han danske sa at jeg måtte korrekturlese noe annet. Det var en frilanser som hadde gjort den teksten, og det ting her og der som måtte rettes opp i…det at jeg ikke kjente til produktet i det hele tatt hadde visst ikke så mye å si ;) Ble sittende med det i minst en time, og da var det egentlig tid til å gå hjem. Men siden jeg hadde blitt avbrutt i det forrige prosjektet, som skulle gjøres ferdig i dag, ble jeg sittende til litt over seks. Da gikk jeg rett på pub ;) Hun norske hadde invitert alle de som ville på pub for å si hadet, så det var en flott mulighet til å hilse på noen flere. Snakket en del med ei fra Tyskland og ei fra Spania (begge godt oppi 40-årene), pluss to norske venninner av hun andre norske (å, jeg er så flink til å formulere meg i dag), begge jobbet for Alpha før, men er frilansere nå. Det var veldig hyggelig, men jeg gikk litt over åtte. Hadde nemlig sagt ja til å ta et prosjekt på rundt en time for det firmaet i NY som jeg har vært frilans for i et par måneder. De betaler greit, og det er sjelden at timesjobbene deres faktisk tar en hel time. Var trøtt og sliten uansett, så det var like greit. Men det var i alle fall hyggelig å hilse på flere folk :)

Så nå skal jeg bare slappe av, lese litt og så legge meg.

Har forresten tenkt til å prøve å få med meg litt av sentrum i helga, ettersom jeg jobber til i fem- seks-tiden hver dag (tror ikke jeg har nevnt det tidligere, men da jeg spurte sjefen om hun fortsatt ville jeg skulle komme på jobb 2-3 dager i uka, så hun helt himmelfallen ut. Spurte henne om hun ville jeg skulle komme hver dag, og ja, det måtte jeg nok, sa hun :p). Hadde jo planer om å få sett meg litt rundt på fridagene, men siden det bare blir to av dem nå… Tror det tar ca en halvtime å gå til byen, så da får jeg jo sett enda mer av området.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home